De Doelen

29 september 2018

Lahav Shani drukt zijn stempel op verrassend welkomstconcert

In het inauguratieweekend van 29-30 september verwelkomde het Rotterdams Philharmonisch Orkest hun twaalfde chef-dirigent Lahav Shani. Met twee zo goed als uitverkochte concerten werd dit een groot succes.

Zowel op zaterdagavond als op zondagmiddag was een volle en van opgewonden spanning gonzende Grote Zaal van de Doelen getuige van het eerste concert onder leiding van de opvolger van Yannick Nézet-Séguin. In de korte introductiefilm voorafgaand aan het programma – waarin Lahav het centrum van Rotterdam verkent- zit ook het symbolische fragment waarop Yannick de baton overdraagt aan zijn jonge (29) Israëlische collega. Een meer dan symbolische handeling, want met het aantreden van Shani, die kort na zijn Doelen debuut in 2016 gevraagd werd voor deze positie, is een nieuw tijdperk ingeluid.

'Muziek van de schone schijn'

De hand van de nieuwe ‘meester’ viel al direct te herkennen in het concertprogramma. Want in een recent interview met NPO Radio 4 liet de in Tel Aviv geboren dirigent en pianist weten samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest in te willen zetten op “Premières van componisten waarvan wij vinden dat ze onze support verdienen en dat hun stem gehoord wordt”. Ter bevestiging van deze uitspraak ging het inauguratieconcert, na een lang en ovationeel welkom applaus, van start met Scherzo nr.2 van de relatief onbekende Nederlandse componist Léon Orthel (1905-1985). De keuze van dit werk sluit naadloos aan op de thematiek van het programma, want de Scherzo van Orthel is niet het luchtige en humoristische intermezzo dat de concertbezoeker zou verwachten maar een door de componist zelf aangeduid duister en mild modernistisch stuk dat indruist tegen de kleurloze jaren vijftig van de vorige eeuw.

Solistenrol voor oud-mentor Daniel Barenboim

Ook in de verdere programmering wordt de muziekliefhebber prettig op het verkeerde been gezet. Het Pianoconcert nr.3 van Beethoven (met Daniel Barenboim, oud mentor van Lahav Shani, achter de vleugel) gaat niet gepaard met de kenmerkende ‘beethoviaanse’ grimmigheid en tumult, maar ontpopt zich als een sfeervol werk. De samenwerking tussen oud leerling en mentor wordt door het publiek met veel enthousiasme ontvangen. Barenboim kan zich niet terugtrekken in de coulissen alvorens hij – al voor de pauze- een toegift weggeeft. In het slotstuk Symfonie nr.5 van Dimitri Sjostakovitsj klinkt de wrijving door tussen artistieke vrijheid en staatsdwang waarmee de Russische componist zijn leven lang worstelde. 

De inauguratieconcerten leverden vele enthousiaste reacties op vanuit publiek en pers. 

Foto © Guido Pijper

Shani herkent en omarmt de energie van het orkest. Dat belooft wat.
– Trouw
Er is maar één conclusie mogelijk: Shani heeft het.
– NRC

Reacties

Toon alle reacties

Willy Oostendorp

Het was in één woord geweldig. Heb genoten!

Juul Diteweg

Het was een eer getuige te zijn van deze geweldige avond.

Els Blacquiere

Het was werkelijk een belevenis! Wát een bijzondere en bekwame dirigent! En wat liet hij het orkest in al haar schakeringen spelen. Wij gaan terug komen om deze dirigent vaker te horen!

Hanni Gerretsen

Ik was erbij en heb ervan genoten. Prachtig concert!

Tom Zeven

Eindelijk Barenboim gehoord, onvergetelijk! En Lahav Shani is een ongelooflijk goede keus nu Yannick het orkest verlaten heeft.

Michael Nieuwenhuizen

After a remarkable Beethoven Piano Concert 3 with the grand and audacious magister Daniel Barenboim, Shostakovich 5 resulted in chemistry of the third kind at inauguration concert of Lahav Shani. What a talent, that orchestra struck gold!

Marco de Bock

Wat een avond in de Doelen! Enthousiast ontvangst nieuwe chef-dirigent Lahav Shani door honderden bezoekers in een uitverkocht huis. En een geweldige uitvoering van Orthel, Beethoven met Daniel Barenboim en Sjostakovitsj.

Ook een verhaal? Stuur het ons!

 
 

Een nieuwe chef treedt aan

In deze video introduceert Lahav Shani, de nieuwe chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, zich aan Rotterdam. Tijdens een symbolisch fragment in de Grote Zaal overhandigt Yannick de baton aan zijn jonge opvolger.

Betoverd door het gebouw

In het voorjaar van 1976 bezoeken Henk Uneken en zijn vrouw Corrie voor het eerst de Doelen. Ze raken betoverd door het gebouw en de klankkleur in de Grote Zaal. Een fascinatie die tot op de dag van vandaag is gebleven.

Lees meer
Afbeelding bij Sterallures achter de schermen

Sterallures achter de schermen

De Amerikaanse stersopraan Jessye Norman treedt op 30 oktober 1992 na dertien jaar weer op in Rotterdam. Op het podium van de Doelen geeft ze glans aan Mahlers Das Lied von der Erde. Wat we niet weten is dat daar het nodige divagedrag aan vooraf ging.

Lees meer

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda
Afbeelding bij Fascinatie voor dirigenten

Fascinatie voor dirigenten

Al sinds 1969 bezoekt Joop Bonebakker trouw de Doelen. Bij elk concert groeit zijn fascinatie voor dirigenten. Vanaf zijn vaste stek in de Grote Zaal bewondert en aanschouwt hij grote dirigenten zoals Yannick Nézet-Séguin, Valery Gergiev en Simon Rattle.

Lees meer

Twin Towers en War Symphonies

Tijdens het Gergiev Festival in 2001 raakten muziek en wereldhistorie innig met elkaar verstrengeld. In dezelfde week dat twee boeings in de WTC torens in New York vlogen werden hier de toepasselijke War Symphonies van Sjostakovitsj uitgevoerd.

Lees meer
Afbeelding bij 'We love you too...'

'We love you too...'

Op 30 november stond Yannick Nézet-Séguin nu niet eens voor zijn Rotterdams Philharmonisch Orkest, maar voor zijn 'andere orkest': het Orchestre Métropolitain de Montréal. Het werd een warm welkom in Rotterdam.

Lees meer

Yannick Nézet-Séguin treedt aan als chef-dirigent

In 2008 treedt Yannick Nézet-Séguin (1975) aan als chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch. De jonge, dynamische dirigent verovert in korte tijd het Doelenpodium. In deze aflevering van MOOIS spreekt Yannick over zijn eerste seizoen in Rotterdam.

Afbeelding bij Een eerste date in de Doelen

Een eerste date in de Doelen

Op 21 februari 1980 speelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van David Zinman werken van Mozart, Tsjaikovski, Bloch en Janácek. Een spannende avond voor de heer Kibbel en zijn toekomstige vrouw, want het was hun eerste echte avondje uit.

Lees meer
Afbeelding bij Peter en de wolf: een familietraditie

Peter en de wolf: een familietraditie

In haar kriebelende lamswollen trui bezocht de 6-jarige Nathalie Rauscher rond 1973 Peter en de wolf. Haar vader nam haar mee naar de 'imposante' Doelen voor een kennismaking met klassieke muziek. Die traditie zet ze nu voort met haar eigen zoon.

Lees meer

Rotterdams Philharmonisch Orkest feliciteert!

Op 18 mei 2016 vierde de Doelen zijn officiële vijftigste verjaardag met een groots jubileumfeest. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest mocht natuurlijk niet ontbreken en gaf een bijzonder optreden met Edo de Waart.

Arie Heuvelman zorgt voor onderdak van zijn zoon

Trompettist André Heuvelman (1966) is al 25 jaar verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn vader Arie hielp in 1966 als 25-jarige mee met de bouw van de Doelen. In deze video interviewt André zijn vader over dit bijzondere verhaal.

Aftermovie Eeuwfeest Schouwburgplein

Op 9 juni werd de 100ste verjaardag van het Rotterdams Philharmonisch Orkest gevierd op het Schouwburgplein. Zo'n 4000 bezoekers genoten van muzikale optredens én de live-vertoning van het Jubileumconcert op groot scherm. Een feest om nooit te vergeten!

Blij met nieuwe bassen

Ter ere van het 75-jarige bestaan van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zet Joop Bonebakker, voorzitter van de Vriendenvereniging, een project op touw: geld inzamelen voor de aanschaf van zes nieuwe bassen van topkwaliteit.

Lees meer

Hand in hand met het Rotterdams Philharmonisch Orkest

Na 18 jaar vierde heel Rotterdam dit voorjaar feest: Feyenoord kampioen! In aanloop naar deze fantastische overwinning moedigde het Rotterdams Philharmonisch Orkest de Rotterdamse ploeg op een passende manier aan.