29 september 2018
Lahav Shani drukt zijn stempel op verrassend welkomstconcert
In het inauguratieweekend van 29-30 september verwelkomde het Rotterdams Philharmonisch Orkest hun twaalfde chef-dirigent Lahav Shani. Met twee zo goed als uitverkochte concerten werd dit een groot succes.
Zowel op zaterdagavond als op zondagmiddag was een volle en van opgewonden spanning gonzende Grote Zaal van de Doelen getuige van het eerste concert onder leiding van de opvolger van Yannick Nézet-Séguin. In de korte introductiefilm voorafgaand aan het programma – waarin Lahav het centrum van Rotterdam verkent- zit ook het symbolische fragment waarop Yannick de baton overdraagt aan zijn jonge (29) Israëlische collega. Een meer dan symbolische handeling, want met het aantreden van Shani, die kort na zijn Doelen debuut in 2016 gevraagd werd voor deze positie, is een nieuw tijdperk ingeluid.
'Muziek van de schone schijn'
De hand van de nieuwe ‘meester’ viel al direct te herkennen in het concertprogramma. Want in een recent interview met NPO Radio 4 liet de in Tel Aviv geboren dirigent en pianist weten samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest in te willen zetten op “Premières van componisten waarvan wij vinden dat ze onze support verdienen en dat hun stem gehoord wordt”. Ter bevestiging van deze uitspraak ging het inauguratieconcert, na een lang en ovationeel welkom applaus, van start met Scherzo nr.2 van de relatief onbekende Nederlandse componist Léon Orthel (1905-1985). De keuze van dit werk sluit naadloos aan op de thematiek van het programma, want de Scherzo van Orthel is niet het luchtige en humoristische intermezzo dat de concertbezoeker zou verwachten maar een door de componist zelf aangeduid duister en mild modernistisch stuk dat indruist tegen de kleurloze jaren vijftig van de vorige eeuw.
Solistenrol voor oud-mentor Daniel Barenboim
Ook in de verdere programmering wordt de muziekliefhebber prettig op het verkeerde been gezet. Het Pianoconcert nr.3 van Beethoven (met Daniel Barenboim, oud mentor van Lahav Shani, achter de vleugel) gaat niet gepaard met de kenmerkende ‘beethoviaanse’ grimmigheid en tumult, maar ontpopt zich als een sfeervol werk. De samenwerking tussen oud leerling en mentor wordt door het publiek met veel enthousiasme ontvangen. Barenboim kan zich niet terugtrekken in de coulissen alvorens hij – al voor de pauze- een toegift weggeeft. In het slotstuk Symfonie nr.5 van Dimitri Sjostakovitsj klinkt de wrijving door tussen artistieke vrijheid en staatsdwang waarmee de Russische componist zijn leven lang worstelde.
De inauguratieconcerten leverden vele enthousiaste reacties op vanuit publiek en pers.
Foto © Guido Pijper
Reacties
Willy Oostendorp
Het was in één woord geweldig. Heb genoten!
Juul Diteweg
Het was een eer getuige te zijn van deze geweldige avond.
Els Blacquiere
Het was werkelijk een belevenis! Wát een bijzondere en bekwame dirigent! En wat liet hij het orkest in al haar schakeringen spelen. Wij gaan terug komen om deze dirigent vaker te horen!
Hanni Gerretsen
Ik was erbij en heb ervan genoten. Prachtig concert!
Tom Zeven
Eindelijk Barenboim gehoord, onvergetelijk! En Lahav Shani is een ongelooflijk goede keus nu Yannick het orkest verlaten heeft.
Michael Nieuwenhuizen
After a remarkable Beethoven Piano Concert 3 with the grand and audacious magister Daniel Barenboim, Shostakovich 5 resulted in chemistry of the third kind at inauguration concert of Lahav Shani. What a talent, that orchestra struck gold!
Marco de Bock
Wat een avond in de Doelen! Enthousiast ontvangst nieuwe chef-dirigent Lahav Shani door honderden bezoekers in een uitverkocht huis. En een geweldige uitvoering van Orthel, Beethoven met Daniel Barenboim en Sjostakovitsj.
Ook een verhaal? Stuur het ons!