06 april 2018
150 Rotterdamse basisschoolleerlingen openen tiende Kindermuziekweek
Op 6 april 2018 opende het Samenspeelorkest voor de tiende keer de Kindermuziekweek. Martin Baai, slagwerker bij het Rotterdams Philharmonisch, is al vanaf het begin betrokken. ‘Ik hoop dat kinderen denken: daar in de Doelen heb ik iets gaafs gedaan.’
Het klinkt bijna onmogelijk: 150 onervaren leerlingen uit groep 7 een volledige symfonie laten meespelen op het podium in de Grote Zaal. Toch krijgt Martin het elk jaar voor elkaar. Hij leert de leerlingen in twee workshops een symfonie aan op de Music Box, een houten kistje van 30x30x30 centimeter. Daarna zet hij ze op het podium en mogen ze samen met een ensemble van het Rotterdams Philharmonisch Orkest de symfonie spelen.
Lef
‘Het getuigt van lef om zo de Kindermuziekweek te openen’, vertelt hij. ‘De eerste keer hebben we behoorlijk gebluft. We geven kinderen heel weinig tijd om zich voor te bereiden, maar wel een instrument dat veel herrie kan maken. Daartegenover staan slechts vijf musici. Er was een groot vertrouwen nodig van de organisatie om dit project aan te gaan. Zijn inspiratie voor het Samenspeelorkest haalde hij uit Fort van de Verbeelding. ‘Ik geef al langer muziekworkshops aan kinderen, maar Fort van de Verbeelding heeft mijn ogen geopend. Zij laten kinderen op een snelle, energieke manier in aanraking komen met muziek. Dat vond ik gaaf. De kinderen zijn als het ware op afstand bestuurbaar.’
Toen de Music Box, een houten kistje met meer dan 20 verschillende geluiden, op het pad van het orkest kwam, opperde Martin om een Music Box-symfonie te maken voor kinderen en orkestleden. Componist Toek Numan kreeg de opdracht en schreef een symfonie voor het koperensemble, slagwerk en 150 Music Boxen bespeeld door kinderen.
‘De première voelde als een overwinning’
De première met het allereerste Samenspeelorkest in 2009 blijft hem dan ook altijd bij. Martin staat voor de groep kinderen, met zijn rug naar het publiek. Hij geeft duidelijke tekens of speelt de partij van de kinderen zelf, zo weten ze precies wat ze moeten doen. ‘Ik vond het spannend. Weten wat je moet doen is iets anders dan het ook daadwerkelijk vol overgave uitvoeren. Op het moment dat alles bij elkaar kwam, werkte het. Het voelde als een overwinning. Je ziet kinderen in een flow raken. Ze beleven allemaal op hun eigen manier de muziek, terwijl ze er zelf onderdeel van zijn. Die verbondenheid met elkaar, de musici van het orkest en de muziek, dat is echte rijkdom.’
In drie contactmomenten kun je kinderen geen muziekinstrument leren bespelen. Martin heeft dan ook niet als doel om kinderen ‘muziekles’ in de traditionele vorm te geven. ‘Mijn missie is geslaagd als de kinderen zich verbonden hebben gevoeld via de muziek. Dat ze elkaar aankijken tijdens het slotapplaus en denken: ‘Kunnen wij dit?! Wat cool!’ Hoewel die ervaring niet te toetsen is, is hij voor mij veel belangrijker dan welke kennis over muziek dan ook.’
Jubileum: een volgende stap naar hoogwaardige muziek
Voor de opening van het tienjarig bestaan van de Kindermuziekweek maakt het Samenspeelorkest een nieuwe groei door. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft een nieuwe compositie laten schrijven. Inmiddels zijn tevens P-Bones, plastic trombones voor kinderen, toegevoegd als instrument. ‘We zetten met deze compositie in op meerdere kwaliteiten van de muziek. We hebben de veiligheid van high energie losgelaten, durven stiltes te laten vallen en nemen de tijd voor een rustige melodie. Na afloop van het openingsconcert voelden we dezelfde ontlading als tijdens de première in 2009. Voldoening. We maken nu een tweede stap om kinderen een kwalitatief hoogwaardig muziekstuk te laten ervaren.’
Ook een verhaal? Stuur het ons!