De Doelen
© Hélène van Domburg

06 april 2018

150 Rotterdamse basisschool­leerlingen openen tiende Kindermuziekweek

Op 6 april 2018 opende het Samenspeelorkest voor de tiende keer de Kindermuziekweek. Martin Baai, slagwerker bij het Rotterdams Philharmonisch, is al vanaf het begin betrokken. ‘Ik hoop dat kinderen denken: daar in de Doelen heb ik iets gaafs gedaan.’

Het klinkt bijna onmogelijk: 150 onervaren leerlingen uit groep 7 een volledige symfonie laten meespelen op het podium in de Grote Zaal. Toch krijgt Martin het elk jaar voor elkaar. Hij leert de leerlingen in twee workshops een symfonie aan op de Music Box, een houten kistje van 30x30x30 centimeter. Daarna zet hij ze op het podium en mogen ze samen met een ensemble van het Rotterdams Philharmonisch Orkest de symfonie spelen.

Lef

‘Het getuigt van lef om zo de Kindermuziekweek te openen’, vertelt hij. ‘De eerste keer hebben we behoorlijk gebluft. We geven kinderen heel weinig tijd om zich voor te bereiden, maar wel een instrument dat veel herrie kan maken. Daartegenover staan slechts vijf musici. Er was een groot vertrouwen nodig van de organisatie om dit project aan te gaan. Zijn inspiratie voor het Samenspeelorkest haalde hij uit Fort van de Verbeelding. ‘Ik geef al langer muziekworkshops aan kinderen, maar Fort van de Verbeelding heeft mijn ogen geopend. Zij laten kinderen op een snelle, energieke manier in aanraking komen met muziek. Dat vond ik gaaf. De kinderen zijn als het ware op afstand bestuurbaar.’

Toen de Music Box, een houten kistje met meer dan 20 verschillende geluiden, op het pad van het orkest kwam, opperde Martin om een Music Box-symfonie te maken voor kinderen en orkestleden. Componist Toek Numan kreeg de opdracht en schreef een symfonie voor het koperensemble, slagwerk en 150 Music Boxen bespeeld door kinderen.

‘De première voelde als een overwinning’

De première met het allereerste Samenspeelorkest in 2009 blijft hem dan ook altijd bij. Martin staat voor de groep kinderen, met zijn rug naar het publiek. Hij geeft duidelijke tekens of speelt de partij van de kinderen zelf, zo weten ze precies wat ze moeten doen. ‘Ik vond het spannend. Weten wat je moet doen is iets anders dan het ook daadwerkelijk vol overgave uitvoeren. Op het moment dat alles bij elkaar kwam, werkte het. Het voelde als een overwinning. Je ziet kinderen in een flow raken. Ze beleven allemaal op hun eigen manier de muziek, terwijl ze er zelf onderdeel van zijn. Die verbondenheid met elkaar, de musici van het orkest en de muziek, dat is echte rijkdom.’

In drie contactmomenten kun je kinderen geen muziekinstrument leren bespelen. Martin heeft  dan ook niet als doel om kinderen ‘muziekles’ in de traditionele vorm te geven. ‘Mijn missie is geslaagd als de kinderen zich verbonden hebben gevoeld via de muziek. Dat ze elkaar aankijken tijdens het slotapplaus en denken: ‘Kunnen wij dit?! Wat cool!’ Hoewel die ervaring niet te toetsen is, is hij voor mij veel belangrijker dan welke kennis over muziek dan ook.’

Jubileum: een volgende stap naar hoogwaardige muziek

Voor de opening van het tienjarig bestaan van de Kindermuziekweek maakt het Samenspeelorkest een nieuwe groei door. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft een nieuwe compositie laten schrijven. Inmiddels zijn tevens P-Bones, plastic trombones voor kinderen, toegevoegd als instrument. ‘We zetten met deze compositie in op meerdere kwaliteiten van de muziek. We hebben de veiligheid van high energie losgelaten, durven stiltes te laten vallen en nemen de tijd voor een rustige melodie. Na afloop van het openingsconcert voelden we dezelfde ontlading als tijdens de première in 2009. Voldoening. We maken nu een tweede stap om kinderen een kwalitatief hoogwaardig muziekstuk te laten ervaren.’

Ook een verhaal? Stuur het ons!

 
 

Betoverd door het gebouw

In het voorjaar van 1976 bezoeken Henk Uneken en zijn vrouw Corrie voor het eerst de Doelen. Ze raken betoverd door het gebouw en de klankkleur in de Grote Zaal. Een fascinatie die tot op de dag van vandaag is gebleven.

Lees meer
Afbeelding bij Sterallures achter de schermen

Sterallures achter de schermen

De Amerikaanse stersopraan Jessye Norman treedt op 30 oktober 1992 na dertien jaar weer op in Rotterdam. Op het podium van de Doelen geeft ze glans aan Mahlers Das Lied von der Erde. Wat we niet weten is dat daar het nodige divagedrag aan vooraf ging.

Lees meer

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda
Afbeelding bij Fascinatie voor dirigenten

Fascinatie voor dirigenten

Al sinds 1969 bezoekt Joop Bonebakker trouw de Doelen. Bij elk concert groeit zijn fascinatie voor dirigenten. Vanaf zijn vaste stek in de Grote Zaal bewondert en aanschouwt hij grote dirigenten zoals Yannick Nézet-Séguin, Valery Gergiev en Simon Rattle.

Lees meer

Twin Towers en War Symphonies

Tijdens het Gergiev Festival in 2001 raakten muziek en wereldhistorie innig met elkaar verstrengeld. In dezelfde week dat twee boeings in de WTC torens in New York vlogen werden hier de toepasselijke War Symphonies van Sjostakovitsj uitgevoerd.

Lees meer

Een nieuwe chef treedt aan

In deze video introduceert Lahav Shani, de nieuwe chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, zich aan Rotterdam. Tijdens een symbolisch fragment in de Grote Zaal overhandigt Yannick de baton aan zijn jonge opvolger.

Afbeelding bij 'We love you too...'

'We love you too...'

Op 30 november stond Yannick Nézet-Séguin nu niet eens voor zijn Rotterdams Philharmonisch Orkest, maar voor zijn 'andere orkest': het Orchestre Métropolitain de Montréal. Het werd een warm welkom in Rotterdam.

Lees meer

Yannick Nézet-Séguin treedt aan als chef-dirigent

In 2008 treedt Yannick Nézet-Séguin (1975) aan als chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch. De jonge, dynamische dirigent verovert in korte tijd het Doelenpodium. In deze aflevering van MOOIS spreekt Yannick over zijn eerste seizoen in Rotterdam.

Afbeelding bij Een eerste date in de Doelen

Een eerste date in de Doelen

Op 21 februari 1980 speelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van David Zinman werken van Mozart, Tsjaikovski, Bloch en Janácek. Een spannende avond voor de heer Kibbel en zijn toekomstige vrouw, want het was hun eerste echte avondje uit.

Lees meer
Afbeelding bij Peter en de wolf: een familietraditie

Peter en de wolf: een familietraditie

In haar kriebelende lamswollen trui bezocht de 6-jarige Nathalie Rauscher rond 1973 Peter en de wolf. Haar vader nam haar mee naar de 'imposante' Doelen voor een kennismaking met klassieke muziek. Die traditie zet ze nu voort met haar eigen zoon.

Lees meer

Rotterdams Philharmonisch Orkest feliciteert!

Op 18 mei 2016 vierde de Doelen zijn officiële vijftigste verjaardag met een groots jubileumfeest. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest mocht natuurlijk niet ontbreken en gaf een bijzonder optreden met Edo de Waart.

Arie Heuvelman zorgt voor onderdak van zijn zoon

Trompettist André Heuvelman (1966) is al 25 jaar verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn vader Arie hielp in 1966 als 25-jarige mee met de bouw van de Doelen. In deze video interviewt André zijn vader over dit bijzondere verhaal.

Aftermovie Eeuwfeest Schouwburgplein

Op 9 juni werd de 100ste verjaardag van het Rotterdams Philharmonisch Orkest gevierd op het Schouwburgplein. Zo'n 4000 bezoekers genoten van muzikale optredens én de live-vertoning van het Jubileumconcert op groot scherm. Een feest om nooit te vergeten!

Blij met nieuwe bassen

Ter ere van het 75-jarige bestaan van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zet Joop Bonebakker, voorzitter van de Vriendenvereniging, een project op touw: geld inzamelen voor de aanschaf van zes nieuwe bassen van topkwaliteit.

Lees meer

Hand in hand met het Rotterdams Philharmonisch Orkest

Na 18 jaar vierde heel Rotterdam dit voorjaar feest: Feyenoord kampioen! In aanloop naar deze fantastische overwinning moedigde het Rotterdams Philharmonisch Orkest de Rotterdamse ploeg op een passende manier aan.