18 mei 1966
Debuteren in de Grote Zaal op de openingsdag
Voorafgaand aan het feestelijke galaconcert met het Rotterdams Philharmonisch mocht het Conservatoriumorkest een uitvoering geven in de Grote Zaal. Voor hoboïste Joke Meeder (destijds 23 jaar) was dit concert een mijlpaal in haar muzikale leven.
'Ik studeerde vanaf 1957 hobo aan het Rotterdams Conservatorium. In de jaren waarin de Doelen werd gebouwd moesten wij als conservatoriumstudenten daar met enige regelmaat heen om onze kritische oren te laten luisteren naar de akoestiek van de Grote Zaal. Die zaal was nog volkomen kaal; we zaten op kussentjes op de oplopende betonnen vloer. We dienden dan ook als 'vulling', omdat de geluidskwaliteit onder invloed van aankleding verandert. Ik had geen flauw idee van wat mij verderop in dat jaar nog aan het nieuwe gebouw zou binden!
Op 18 mei 1966 werd de Doelen officieel geopend en de Einduitvoering van het Rotterdams Conservatorium, het eindconcert als afsluiting van het cursusjaar, was de eerste uitvoering in de Grote Zaal op deze openingsdag. Het Conservatoriumorkest speelde onder de bezielende leiding van Kees Stolwijk en ik was een van de solisten. Dit concert was onderdeel van mijn eindexamen solospel. Ik voerde het Concert voor hobo en strijkorkest van Ralph Vaughan Williams uit. De dag van het concert was werkelijk een mijlpaal in mijn muzikale leven. Niet alleen was ik hoogstwaarschijnlijk de eerste blazer die in de nieuwe zaal soleerde, maar ook de manier waarop men in de Doelen zo'n jonge soliste (ik was 23 jaar) begeleidde was heel bijzonder. Ik werd ontvangen door een gastvrouw die mij naar de solistenkamer bracht: een hele ruime kamer met een fraaie zithoek, vleugel, toilet en zelfs een douche! Deze gastvrouw bleef mij de hele middag verzorgen tot het moment dat ik het podium op moest. Ik kreeg eten en drinken, er werd gevraagd of ik hulp nodig had bij het omkleden, of wat ik dan ook maar nodig had. Later heb ik zoiets nooit meer meegmaakt, het was geweldig!
Als klap op de vuurpijl gaf dirigent Kees Stolwijk mij tijdens het applaus na het spelen een handkus op het podium ten overstaan van het hele publiek. Hoewel ik het concert zelf in een roes heb beleefd is voor mij de Grote Zaal, waar ik later vele keren heb gespeeld als vaste remplaçante van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, voorgoed met die eerste ervaring verbonden!'
Ook een verhaal? Stuur het ons!