07 december 1998
Muziek als katalysator van de liefde
In de dagen voor kerst in 1998 voerde het Britse koor The Sixteen Händels beroemde Messiah uit. De muziek bleek de katalysator voor de liefde van Loes Jonker en Bert Koppenol.
Loes Jonker en Bert Koppenol kenden elkaar al lange tijd voordat ze met elkaar trouwden. De muziek bezegelde hun liefde. "Al twintig jaar kenden we elkaar uit vriendschappelijke sfeer" vertelt Bert Koppenol. Eind jaren negentig kwam hij alleen te staan. "En ik was net gescheiden" zegt Loes Jonker. "We hielden allebei al van muziek. Toen zeiden we tegen elkaar, we moesten maar eens samen naar het concert gaan."
De muziek bleek de katalysator van hun liefde. "Een van de eerste concerten die we samen bezochten was de Messiah van Händel" vertelt Loes Jonker verder. "Het moet in december 1998 geweest zijn. Een prachtige uitvoering van één van mijn lievelingskoren The Sixteen uit Engeland." Aan het hoofd van dit fameuze koor staat al 35 jaar dirigent Harry Christophers. "Hij dirigeert niet, hij staat te dansen" zegt Bert Koppenol enthousiast. "Christophers beweegt zo mooi."
Oude muziek heeft een speciaal plekje in de harten van het stel. "Ik ben dol op de muziek van Palestrina" zegt Bert. "Dat prachtige weefsel van stemmen in zijn muziek. En je hoort in later werk weer zijn invloeden terug. Dat is fascinerend."
Bert en Loes reizen ook naar andere steden om zich onder te dompelen in verschillende klankbaden. "Maar in de Doelen is het aanbod zo rijk en gevarieerd. Neil Wallace is een geweldige programmeur. En vergeet het Rotterdams Philharmonisch Orkest niet!" Het enige genre dat het paar nog niet beluisterde in de Doelen is de jazz. "Dat moeten we binnenkort dan maar eens doen!"
Ook een verhaal? Stuur het ons!