De Doelen

01 januari 1966

Bloopers tijdens de bouw

Normaliter bouwde Goos Verbaas scheepsonderdelen, maar in 1966 werd de timmermanswerkplaats voor andere doeleinden gebruikt. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij, waar hij werkte, kreeg de opdracht om onderdelen te maken voor het concertgebouw.

Zodoende ging Verbaas aan de slag met klankborden, richtingspanelen, deuren en houten kassa’s. De notenhouten panelen voor de kassa’s maakte hij in de werkplaats, net als de bakjes, de laadjes en de raampjes. Pas in de Doelen zette hij, samen met zijn collega’s, het meubel in elkaar. Dat bleek echter nog niet zo eenvoudig als gedacht.

"Technisch was het een ramp voor ons. In de kassa’s zaten draairuitjes van hard glas waar de dames achter zouden zitten, maar die raampjes zakten steeds naar beneden. Het ontwerp bleek niet te kloppen. We kregen deze raampjes aangeleverd met te grote gaatjes erin. De boutjes pasten daardoor niet. We probeerden van alles om de raampjes op hun plek te houden, maar dat is ons niet gelukt. Het is altijd een beetje rommelig gebleven."

Foto: de kassa met de notenhouten panelen in 1966

Ruit aan gruzelementen

Hij was niet de enige die tobde tijdens de bouw. Het plaatsen van een grote ruit in het pui bij de parkeergarage verliep ook niet op rolletjes. Als meneer Verbaas eraan terugdenkt schiet hij weer in de lach. "Wij waren bezig met de kassa’s en zagen dat een groep mannen een grote ruit ging plaatsen van wel vijf meter lang. Ze hadden een tribune opgebouwd en liepen met de ruit aan zuignappen stapje voor stapje omhoog. De kerel die de leiding had, gaf het teken om de ruit er in één keer in te zetten, maar de ruit was te groot en sprong aan diggelen. Overal lagen kleine stukjes glas. Je had het gezicht van die gasten moeten zien. Ik lag in een deuk!"

Alles wat Goos Verbaas heeft gemaakt voor de Doelen is inmiddels vervangen, behalve de loodzware deuren van de loge. 

Ook een verhaal? Stuur het ons!

Afbeelding bij Bouwblunders

Bouwblunders

Wie afstevent op een jubileum, heeft de neiging vooral terug te kijken op de vele hoogtepunten. Toch waren er in vijftig jaar de Doelen ook minder glamoureuze momenten. ‘Zodra je de lampen aandeed, kwamen er grote hakenkruizen tevoorschijn.'

Lees meer
Afbeelding bij Optreden voor een lege Grote Zaal

Optreden voor een lege Grote Zaal

In 1965, een jaar voor de opening, werd de akoestiek van de Grote Zaal al uitvoerig getest. Zo gaf het Christelijk Residentie Mannenkoor een optreden voor een lege zaal, zodat technici konden beoordelen of er nog wat aan de akoestiek moest worden gedaan.

Lees meer
Afbeelding bij Rookworst en bier

Rookworst en bier

Het was 1964. Iedere dag werkten tientallen bouwvakkers aan het Kruisplein, waar langzaam maar zeker een nieuw concertgebouw verrees. Toen het hoogste punt bereikt werd, was het tijd voor een feestje. En hoe vier je zoiets nou goed?

Lees meer

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda
Afbeelding bij Een blinde boeking

Een blinde boeking

Fenex, de Nederlandse branchevereniging van expediteurs en logistieke dienstverleners, haalde eind jaren 90 een groot internationaal congres naar de Doelen nog voordat de Willem Burger Zaal gebouwd was. Een blinde boeking.

Lees meer

Arie Heuvelman zorgt voor onderdak van zijn zoon

Trompettist André Heuvelman (1966) is al 25 jaar verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn vader Arie hielp in 1966 als 25-jarige mee met de bouw van de Doelen. In deze video interviewt André zijn vader over dit bijzondere verhaal.