01 november 2000
La Grande Musicienne verlaat de Doelen
La Grande Musicienne staat al 34 jaar in de Doelen, maar na een verbouwing is er geen duidelijke bestemming meer voor. Directeur Gabriël Oostvogel vertelt over zijn besluit om het beeld te verhuizen.
"Toen ik in november 2000 begon bij de Doelen had ik een week inwerkperiode met vertrekkend directeur Huub van Dael. Op de dag dat ik er voor het eerst alleen zat als directeur kreeg ik een telefoontje van Kees Weeda, toenmalig hoofd Kunstzaken van de gemeente: 'Niet toevallig bel ik je vandaag…' Het ging om een beeld dat altijd op de binnenplaats van de Doelen had gestaan (nu veranderd in de Willem Burger Hal), en waarvan de gemeentelijke beeldencommissie vond dat het opgenomen moest worden in de beeldenroute op de Westersingel. Het scheen dat Huub zich daar tegen verzet had, omdat hij het beeld onlosmakelijk met de Doelen verbonden vond. De Doelen was toen nog een gemeentelijke dienst, en was daarmee ook de beheerder van het beeld, dat gemeentelijk eigendom is. Het beeld bleek, in afwachting van een goede nieuwe plek in de Doelen, voorlopig op de hoek van de Karel Doormanstraat te staan. Ik zei tegen Kees dat ik even zou gaan kijken. Ik liep erheen, en zag La Grande Musicienne nogal droevig en misplaatst op die hoek, met een leeg friteszakje onder de arm van de Musicienne. Meteen was me duidelijk dat voor zo’n groot beeld pas echt tot zijn recht komt in een grote, open en vrije ruimte, en dat we zo’n plek niet meer in de Doelen hadden. Voor het beeld leek me zo’n mooie plek op de Westersingel, temidden van andere beelden, eigenlijk heel passend. Ik belde Kees terug: 'Ik ga akkoord, maar op voorwaarde dat op de nieuwe plek de verbintenis met de Doelen duidelijk wordt'. En toen belde ik Huub om hem te vertellen dat mijn eerste daad zonder hem, het weggeven van zijn geliefde beeld was. Hij reageerde enigszins gelaten: 'Ik dacht wel dat het zo zou gaan, maar ík wilde die beslissing niet nemen'. De volgende dag al werd het beeld weggehaald, misschien dacht Kees dat ik me zou bedenken. Wat die voorwaarde betreft: dat had nogal wat voeten in aarde – bij de beelden wordt alleen de titel en de maker vermeld, en men wilde die uniformiteit houden. Maar als je nu gaat kijken op de Westersingel, zie je in het roestvrijstalen plaatje de Doelen vermeld staan. Zo blijft La Grande Musicienne toch een beetje van ons."
Ook een verhaal? Stuur het ons!