06 november 1966
Newport Jazz Festival verheft de Doelen tot meest toonaangevende jazztempel
Op de eerste Nederlandse editie van het driedaagse festival Newport Jazz in Europe op 6, 7 en 8 november 1966 spelen vele grootheden uit de jazz, waaronder Dave Brubeck, Stan Getz, Astrud Gilberto en het Sonny Rollins Trio met Max Roach.
Al snel na de opening in 1966 krijgt jazz een belangrijk aandeel in de programmering van de Doelen. In het najaar verheft de Doelen zich tot Nederlands meest toonaangevende jazztempel door het binnenhalen van het prestigieuze Newport Jazz Festival in Europe. Het driedaagse festival uit Amerika doet eveneens Berlijn, Parijs en Stockholm aan. Concertorganisator Paul Acket neemt de organisatie van de Rotterdamse editie op zich, maar laat het dragen van het financiële risico over aan de gemeente, die maar wat graag wil dat de stad wordt verrijkt met een absoluut topfestival. Het 'vijfsterrenaffiche' met namen als Dave Brubeck, Stan Getz, Astrud Gilberto, Sonny Rollins en Max Roach werkt goed in combinatie met de setting van de gloednieuwe Doelen. Tijdens deze eerste en vrijwel uitverkochte editie wordt de tweede editie al aangekondigd. Jos Acket, destijds als rechterhand van haar man van de partij, herinnert het zich goed: "Die eerste keer Newport was voor ons, zoals voor bijna iedereen, een regelrechte sensatie. De geweldige uitstraling van de Doelen zelf, het mooie geluid, het comfort, ook achter de schermen, al die moderne materialen, het was één doorlopend feest."
Klassiek musicus en jazzliefhebber Pieter-Jan Olthof was er destijds bij:
"In 1966 zat ik in militaire dienst, gelegerd in Het Schefferkamp in De Lier. De Doelen was net geopend en er was een driedaags jazzfestival waar internationale giganten optraden: onder meer een geweldig Dave Brubeck Quartet met Dave Brubeck & Paul Desmond, Astrud Gilberto en Max Roach Quintet. Ik hield en houd niet van free jazz, maar Albert Ayler speelde zeer betrokken en energiek. Het publiek was echter verdeeld. De ene helft van de zaal liet zijn afkeuring (waaronder ikzelf) duidelijk horen, de andere helft was laaiend enthousiast. Bij het applaus liep hij arrogant weg. Hij had duidelijke reacties opgeroepen en dat was voor hem voldoende. Negatieve of positieve reacties, dat maakte hem niets uit. Na lange tijd kwam hij toch terug op het podium en kreeg nog een drankje van iemand uit het publiek. Na mijn dienstperiode ging ik naar het conservatorium in Den Haag. Ik ben mijn hele leven al werkzaam als klassiek musicus met een grote passie voor jazz. Die drie dagen in mijn eentje in de Doelen met geweldige jazzmuziek in 1966 waren en zijn voor mij heel bijzonder."
Ook een verhaal? Stuur het ons!